Grand Théâtre - Grande Salle

Death in Venice

Benjamin Britten
Opera in two acts (17 scenes)
Libretto by Myfanwy Piper
Based on Thomas Mann's novella Der Tod in Venedig

In English
Avec surtitres en français et allemand

Sunday February 8, 2009 at 8 pm
Tuesday February 10, 2009 at 8 pm
Running time 3 hours including interval
Adults 65 €, 40 €, 25 €, Students 8 €

Introduction à l'opéra une demi-heure avant chaque
représentation par Monsieur Stéphane Gilbart
(En français)

One of the theatrical highlights of the past few years at the Grand Théâtre was undoubtedly Deborah Warner's production of Julius Caesar in 2005, bringing Shakespeare to life with world class actors Ralph Fiennes and Fiona Shaw and spectacular crowd scenes on a previously unseen scale. Now, one of the most revered directors comes back to Luxembourg with Benjamin Britten's last opera Death in Venice, a production that triumphed at the English National Opera in 2007.

EN
Based on the novella by Thomas Mann, Death in Venice is an intimate and moving summation of Britten's immense genius in writing for the operatic stage. A disillusioned writer, convalescing in Venice, finds himself irresistibly drawn to a beautiful adolescent who is staying in his hotel. Under the spell of the decadent, sensual city and in the shadow of a cholera epidemic, his captivation with the boy soon becomes a deadly obsession.

» You won't see a more haunting production of Benjamin Britten's swansong opera than Deborah Warner's new staging for English National Opera. It's as shimmeringly beautiful as Venice itself, and as redolent of life slipping gently under the waves. The Times

» Deborah Warner's new production of Death in Venice is ravishingly beautiful, with stunning lighting designs by Jean Kalman who manages to capture the spirit of every facet of Venice [...]. Opera Today

» Ian Bostridge sings Aschenbach with huge musical intelligence and expressive sensibility. The Daily Telegraph

FR
Metteur en scène à la rigueur implacable et au renom international, Deborah Warner n'est pas une inconnue du public du Grand Théâtre. Déjà en 2005, elle avait réussi le pari audacieux de porter sur scène un monument de la littérature classique, et non des moindres - Julius Caesar de Shakespeare. En réinventant un langage scénique direct, poignant et saisissant, elle décode les messages secrets des édifices qu'elle assaille.
Pour cette mise en scène, Deborah Warner, dont les thèmes-phares sont l'engagement, la responsabilité et la passion, s'est penchée sur le dernier opéra de Benjamin Britten, inspiré du roman Mort à Venise de Thomas Mann. Donnant magistralement corps au personnage de Gustav von Aschenbach, interprété pour l'occasion par Ian Bostridge, Death in Venice conte l'histoire de l'écrivain allemand dont la rencontre avec Venise et la grâce du jeune Tadzio vont venir bouleverser les repères esthétiques et moraux.
Avec un sens de la théâtralité et du drame sans pareil, avec beaucoup de nuances et de poésie, Britten reprend dans cette oeuvre les thématiques qui lui sont chères : la culpabilité, le devoir, le rôle de l'artiste, l'homosexualité et le doute.

» Tout, vraiment tout dans cette mise en scène de Deborah Warner atteint la perfection. À croire, si l'on ose l'imaginer, que Shakespeare aurait écrit pour elle, à croire aussi que le théâtre est bel et bien britannique. Devant une mise en scène si hallucinante - plus de 80 figurants et une vingtaine d'acteurs - on ne peut être qu'impressionné. On ressort ébahi, étonné et chanceux d'avoir assisté au Julius Caesar de Deborah Warner. Evene.fr à propos de Julius Caesar

DE
Death in Venice ist die letzte Oper des englischen Komponisten Benjamin Britten (1913-1976) und wurde am 16. Juni 1973 im Rahmen des Aldeburgh Festivals uraufgeführt. Brittens Librettistin Myfanwy Piper hat sich bei der Konzeption des Dramas im äußeren Handlungsablauf an der 1912 erschienenen, gleichnamigen Novelle Thomas Manns orientiert: Der sich in einer Schaffenskrise befindende Schriftsteller Gustav Aschenbach reist nach Venedig, wo seine Begegnung mit dem 12-jährigen polnischen Knaben Tadzio die moralischen und ästhetischen Grenzen seiner bisherigen Welt gänzlich erschüttert. Er glaubt, in Tadzio die Möglichkeiten vollkommener Form zu erkennen, um die er als Schriftsteller sein Leben lang gekämpft hat.
Bereits im Jahr 2005 gastierte Deborah Warner mit ihrer atemberaubenden Inszenierung des Shakespeare Klassikers Julius Caesar am Grand Théâtre. Sie gehört zur britischen Avantgarde der Regisseure und hat mit ihren kompromisslosen Inszenierungen bekannter Klassiker international Anerkennung gefunden. Schon mit 21 Jahren gründete sie ihre eigene Theatergruppe Kick und inszenierte mit 28 erstmals an der Royal Shakespeare Company. Es folgten hochkarätige Schauspiel- und Opernproduktionen in Glyndebourne, am Londoner Royal Opera House Covent Garden und der English National Opera. Für ihr beachtliches Werk wurde sie bereits mehrmals mit hochkarätigen Preisen wie dem Laurence Olivier Award oder dem New York Drama Desk Award ausgezeichnet.

Conductor Paul Daniel Director Deborah Warner Set Design Tom Pye Costumes Chloë Obolensky Lighting Design Jean Kalman Choreography Kim Brandstrup Orchestra Orchestre Symphonique de La Monnaie Chorus Choeur de La Monnaie Production English National Opera, De Munt / La Monnaie (Brussels) Tour by De Munt / La Monnaie (Brussels) in copresentation with Grand Théâtre de Luxembourg

Gustav von Aschenbach Ian Bostridge Leader of the players a.o. Andrew Shore Voice of Apollo William Towers Hotel Porter Peter Van Hulle Strawberry Seller, Strolling Player Anna Dennis Lace Seller Constance Novis Glass Maker Richard Edgar-Wilson Beggar Woman Madeleine Shaw English Clerk Jonathan Gunthorpe Restaurant Waiter William Berger Guide in Venice Charles Johnston