Grand Théâtre - Arrière-scène

House of the Sleeping Beauties

Kris Defoort
Opera in Three Nights

Libretto by Kris Defoort, Guy Cassiers & Marianne Van Kerkhoven
Based on the novel of the same name by Yasunari Kawabata
In English with French and German surtitles

Since its reopening in 2003, the Grand Théâtre has pursued a kaleidoscopic approach when it comes to its opera season, taking pride in juxtaposing great classical works and baroque masterpieces, rarely performed operas and new compositions. Following on from Wagner Dream by Jonathan Harvey in 2006 and Medea by Pascal Dusapin in 2007, this season sees the arrival of the new opera by Belgian composer Kris Defoort on the Luxembourg stage.

[EN]
After their acclaimed production of The Woman Who Walked into Doors (production: LOD & ro theater) in 2001, Kris Defoort and Guy Cassiers collaborate anew, this time taking on the novel House of the Sleeping Beauties by Japanese author and Nobel prize winner Yasunari Kawabata. Recounting the several visits by the old Eguchi to a strange yet tender brothel, where men of a certain age can spend the night beside the warm bodies of young sleeping girls, this touching eulogy on closure, old age and death forms the starting point of the piece.
Guy Cassiers, who is renowned for his stage adaptations of literary classics and a true pioneer when it comes to integrating video language into his productions, often gives the musical element utmost importance. This is where composer Kris Defoort comes in, who has developed "conversations" between classical and jazz idioms, between score and improvisation.

» And there's the music by the Belgian jazz musician Kris Defoort, played by an amalgam of jazz ensemble and a classical "period" band. […] the combination was marvellously effective. The whole thing, above all Jacqueline Blom's white-hot performance as Paula, was a shattering experience. The Daily Telegraph on The Woman Who Walked into Doors

[FR]
Après le succès rencontré avec leur premier opéra The Woman Who Walked into Doors en 2001, le compositeur Kris Defoort et le metteur en scène Guy Cassiers se sont redonné rendez-vous sur scène pour un nouveau projet, ayant lui aussi pour point de départ un roman : Les Belles endormies (1961) de l'auteur japonais Yasunari Kawabata, prix Nobel de littérature en 1968.
En lisant les pages sulfureuses et d'une force sans pareille de ce roman, Kris Defoort en a immédiatement ressenti la musique. Relatant les visites nocturnes du vieil Eguchi dans une étrange maison close, où, nuit après nuit, de vieux messieurs en mal de tendresse viennent se blottir contre de jeunes filles endormies, cette élégie apaisée sur le souvenir, les adieux et le déclin, fixera le cadre de la création. Entre dialogues concrets et scènes chantées, deux mondes mélancoliques, différents en couleur, intensité et émotions, se rencontreront.

» [...] une performance inoubliable. L'opposition jazz/musique classique contemporaine n'est pas exploitée gratuitement par Defoort. Les deux tendances se fondent, elles deviennent une sonorité puissante et luxuriante et surtout irrésistiblement contemporaine où les phrases de jazz pur sont plutôt exceptionnelles. De Standaard à propos de The Woman Who Walked into Doors

[DE]
Nach ihrer erfolgreichen ersten gemeinsamen Produktion The Woman Who Walked into Doors (2001) arbeiten der belgische Komponist Kris Defoort und der Regisseur Guy Cassiers erneut zusammen. Eguchi wird von einem Freund in ein Freudenhaus besonderer Art eingeführt, wo sich ältere Herren Nacht für Nacht an junge Frauen im Tiefschlaf anschmiegen können. Dort verbringt Eguchi in kürzer werdenden Abständen mehrere Nächte neben immer anderen jungen Frauen und Mädchen, die sinnlich zurückhaltend und diskret beschrieben werden. Eine jede ist anders. Eine jede weckt andere Phantasien, andere Erinnerungen an Frauen, die Eguchi in seinem Leben gekannt hat, an die eigene Ehefrau und die Töchter, an Geliebte, an Bekanntschaften einer Nacht...

Tuesday May 26, 2009 at 8 pm
Wednesday May 27, 2009 at 8 pm
Running time approx. 1 hour and 40 minutes
Adults 20 €, Students 8 €


Musique
Kris Defoort Libretto Guy Cassiers, Kris Defoort, Marianne Van Kerkhoven (basé sur le roman du même nom de Yasunari Kawabata) Mise en scène Guy Cassiers Chef d'orchestre Patrick Davin Dramaturgie Marianne Van Kerkhoven (Remerciements à Corien Baart, Erwin Jans, Marie Roofthooft, Natasha Schulte en Nienke Scholts) Chorégraphie Sidi Larbi Cherkaoui Concept esthétique et scénographie Enrico Bagnoli, Arjen Klerkx Lumière Enrico Bagnoli Vidéo Arjen Klerkx Costumes Tim Van Steenbergen

Acteurs Dirk Roofthooft, Katelijne Verbeke Chant Barbara Hannigan (soprano), Omar Ebrahim (baryton) Choeur Susanne Duwe, Alice Foccroulle, Susanne Hawkins, Els Mondelaers Danseuse Kaori Ito

Ensemble Asko|Schönberg
flûte / piccolo / flûte basse Jeannette Landré hautbois / cor anglais Marieke Schut clarinette / clarinette basse David Kweksilber basson / contrebasson Remko Edelaar cor Jan Harshagen cor Pieter Hunfeld/Elizabeth Chell trompette Bianca Egberts trombone basse Toon van Ulsen 1er violon Michiel Commandeur 2es violons Lisanne Soeterbeek, Vera van der Bie violons alto Hannah Shaw, David Marks/Bernadette Verhagen, Stephanie Steiner violoncelles Doris Hochscheid, Marjolein Meijer contrebasse Pieter Smithuijsen piano / celesta René Eckhardt harpe Ernestine Stoop/Godelieve Schrama percussions Oey Marijs, Ger de Zeeuw/Fedor Teunisse

Copiste Wim Hoogewerf
Répétiteurs Inge Spinette, David Miller
Réduction Piano Inge Spinette, Wim Hoogewerf
Assistante mise en scène Lut Lievens
Assistant chef d'orchestre Antoine Marguier1
Assistant chorégraphie Nienke Reehorst
Assistante costumes Mieke Van Buggenhout
Maquillage et habillage Carmen Van Nyvelseel

Technique Oliver Houttekiet, Lieven De Meyere, Pino Etz, Chris Vanneste, Tom Van Overberghe
Déléguée de la production Kristel Deweerdt
Responsable de la production Valérie Martino

Production LOD (Gent), Toneelhuis (Antwerpen), La Monnaie / De Munt (Brussel) Coproduction Grand Théâtre de Luxembourg, Asko|Schönberg (Amsterdam, NL), Musica - festival international des musiques d'aujourd'hui de Strasbourg (FR), La Filature (Mulhouse, FR), Operadagen Rotterdam Avec le soutien de Orchestre National de Belgique, BOZAR Music, Ars Musica, Concertgebouw (Brugge), Kunstenfestivaldesarts

Première 8 mai 2009, De Munt/La Monnaie (Brussel) dans le cadre du Kunstenfestivaldesarts