Les Théâtres de la Ville de Luxembourg
Grand Théâtre - Grande Salle

Akram Khan Company

Bahok

Originally a collaboration with the National Ballet of China

[en] After creating intimate duets with Sidi Larbi Cherkaoui (Zero Degrees) in 2006, Sylvie Guillem (Sacred Monsters) in 2007 and Juliette Binoche (In-I) in 2008, Akram Khan joins forces with long-time collaborator and multi award-winning composer Nitin Sawhney, and brings together a new company of eight dancers.

Bahok, named after a Bengali word meaning "carrier", explores the ways in which the body carries national identity and a sense of belonging. In Bahok, Akram Khan's dancers try to communicate and exchange their stories and memories of home: being a community that wants to create together a utopian project but speaking different languages both with their bodies and tongues. As such they resemble a present day version of the tale of Babel.

» Through this ultimately powerful piece, Khan captures both the exhilaration and the desolation of a world on the move. The Guardian

Wednesday, April 28, 2010 at 20:00
Thursday, April 29, 2010 at 20:00
Running Time 1:15 hours (no interval)
Adults 25 €, 20 €, 15 € / Students 8 €

Artistic director and Choreographer Akram Khan - Composer Nitin Sawhney - Chinese Music Advisor Gisele Edwards - Additional Music My Friend of Angel Tribe by Mari Boine
Lighting Designer Fabiana Piccioli - Set Conceived by Fabiana Piccioli, Sander Loonen, Akram Khan - Dramaturge Guy Cools
Dancers include Eulalia Ayguade Farro, Young Jin Kim, Andrej Petrovic, Saju, Shanell Winlock, Zhang Zhenxin, Cheng -Fang Wu, Lim Set Byeoul
Co-producers Sadler's Wells Theatre (London), British Council, The Liverpool Culture Company with Merseyside Dance Initiative, Dance Xchange (Birmingham), Théâtre de La Ville (Paris), Tanzhaus NRW Düsseldorf, National Arts Centre (Ottawa), China Now (London) - Supported by Arts Council England, The Cultural Leadership Programme, The New England Foundation for the Arts (NEFA)

[de] Der international gefeierte Choreograf Akram Khan verleiht in Bahok, einer ursprünglichen Koproduktion seines Ensembles mit dem National Ballett of China, einer modernen Version des Turmbaus zu Babel menschliche Gestalt.

» Solos, Duos, Monologe und Dialoge wechseln sich ab mit brillanten Gruppenszenen, oft in einer erschreckend rasenden Geschwindigkeit. Humor und Poesie bildet die Grundkonstante des berührenden Stückes. Opernnetz

[fr] Avec Bahok, Akram Khan reprend quelques-uns de ses thèmes de prédilection. De conversations en duos amoureux, le corps parle des migrations, des pays quittés, des racines retrouvées... De cette collaboration initiale entre le National Ballet of China et l'Akram Khan Company est né un voyage au long cours, « une version actuelle de la fable de Babel » où danse contemporaine, Kathak et pointes se rencontrent dans une fusion hors du commun - une création qui se pose en miroir de l'ascension spectaculaire de la Chine dans le monde de la globalisation.

» Il possède la majesté mystérieuse des guerriers orientaux, une forme de sérénité apparente qui, à tout moment, peut engendrer une fulgurante détente. Dire qu'Akram Khan maîtrise la gestuelle est un euphémisme. L'Express



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