Les Théâtres de la Ville de Luxembourg

#53 The Suit

By Can Themba, Mothobi Mutloatse & Barney Simon

Direction, adaptation & music by Peter Brook, Marie-Hélène Estienne & Franck Krawczyk
In English, with French surtitles

[EN] South African writer Can Themba's novel The Suit was supposed to change the writer's life. Tragically, the cruel restrictions of apartheid in his native country meant that his life changed in a completely different way. He went into exile in Swaziland, his works banned in South Africa. He died an alcoholic before his most famous work was adapted for the stage by Mothobi Mutloatse and Barney Simon at Johannesburg's Market Theatre in the newly liberated South Africa of the 1990s.

Renowned director Peter Brook previously adapted that stage version and took it on tour in a French-language production. Now he has decided to give the work new life by returning to the source language of English. Working with his long-time collaborator Marie-Hélène Estienne and composer Franck Krawczyk, Brook's new version is a joint production of his Théâtre des Bouffes du Nord and the Grand Théâtre. They have adapted the play and set it to music from sources as diverse as Franz Schubert and Chilean composer Violeta Parra.

The story of The Suit centres on Philomen, a middle-class lawyer, and his wife, Matilda. The suit of the title belongs to Matilda's lover and is left behind when Philemon catches the illicit couple in flagrante. As punishment, Philomen makes Matilda treat the suit as an honoured guest.

She has to feed it, entertain it and take it out for walks as a constant reminder of her adultery. But the setting of Sophiatown, a teeming township that was erased shortly after Themba wrote his novel, is as much a character in the play as the unfortunate couple, and this production lends it life and energy even with a minimal cast.

» Without ever straining for effect, Brook's lustrous production affirms the unending richness of theatrical simplicity. The Guardian (of the 2001 French production)

[FR] Peter Brook est de retour! Les spectateurs du Grand Théâtre n'ont pas oublié l'enchantement de cette Flûte enchantée d'après Mozart, qu'il leur a proposée il y a deux saisons: une merveilleuse féerie musicale, vocale et théâtrale. Peter Brook ou l'art de la suggestion infinie dans une économie de moyens revendiquée et concrétisée!

Peter Brook a d'ailleurs ponctué l'histoire récente des Théâtres de Luxembourg avec Ta main dans la mienne, Sizwe Banzi est mort, et, lors de la première saison, celle de la réouverture, avec Le Costume qui nous revient aujourd'hui, dans sa langue originale, l'anglais, mais profondément retravaillé, différent en fait!

Si le texte est resté le même, et raconte l'histoire d'un costume oublié par un amant surpris et vite déguerpi, sa nouvelle adaptation lui confère un sens plus profond, une tonalité plus triste.

«Pourquoi reprendre Le Costume, un spectacle qui a tourné dans le monde entier en français pendant des années?

Tout commença en Afrique du Sud dans les années 50, quand Can Themba, brillant écrivain noir, publia une nouvelle qui s'intitulait The Suit. «Cela va changer notre vie, et faire notre fortune» avait-il dit à sa femme. L'arrivée de l'apartheid en décida autrement. Can Themba dut s'exiler au Swaziland où il mourut rapidement de tristesse, d'alcool et de misère - ses livres, comme tous ceux des écrivains noirs, morts ou vivants, ayant été interdits en Afrique du Sud. Bien des années plus tard l'idée naquit d'adapter The Suit au théâtre. La première version vit le jour à Johannesburg puis alla jusqu'à Londres.

C'est de manière naturelle que le trio d'Une Flûte Enchantée se réunit à nouveau pour présenter The Suit dans sa langue originelle l'anglais, faisant entendre des musiques de différentes sources - de Franz Schubert à Violeta Parra - jouées par un petit orchestre.»
(Peter Brook, Marie-Hélène Estienne, Franck Krawczyk)

Direction, adaptation & music by
Peter Brook, Marie-Hélène Estienne & Franck Krawczyk
Lighting by Philippe Vialatte
Scenic elements & costumes by Oria Puppo
Assistant director Rikki Henry (également sur scène)

With
Nonhlanhla Kheswa, Jared Mcneill, William Nadylam
Musicians
Arthur Astier (guitare), Raphaël Chambouvet (piano), David Dupuis (trompette)

Production C.I.C.T. / Théâtre des Bouffes du Nord (Paris), Les Théâtres de la Ville de Luxembourg
Coproduction Fondazione Campania dei Festival / Napoli Teatro Festival Italia, Young Vic Theatre, Théâtre de la Place (Liège)
Avec le soutien du C.I.R.T.

 Mercredi 6 FÉVRIER 2013 à 20h00 (tickets)
Jeudi 7 FÉVRIER 2013 à 20h00 (tickets)
Vendredi 8 FÉVRIER 2013 à 20h00 (tickets)
Samedi 9 FÉVRIER 2013 à 20h00 (tickets)

DURÉE environ 1h15 (pas d'entracte)

7.30 p.m. Introduction to the play
with Janine Goedert

Adultes 20 € / Jeunes 8 € 

Lieu: Grand Théâtre / Studio

[TICKETS]2013-02-06 20:00:00 13217+2013-02-07 20:00:00 13218+2013-02-08 20:00:00 13219+2013-02-09 20:00:00 13220