#27 LEMI PONIFASIO

The Crimson house
With 8 dancers

You have the opportunity to meet the choreographer Lemi Ponifasio and his artistic team after the performance on the 19th June. 

[EN] Following rave reviews for his 2010 creation Birds With Skymirrors, Samoan choreographer Lemi Ponifasio presents New Zealand's premier dance company MAU's latest work, The Crimson House. The work takes its title from the Fale'ula of Samoa, the original house, decorated with blood, gifted to the human world by the progenitor Tagaloalagi as his seat of government on Earth.

The work reflects on the divine origin of knowledge as it becomes the object of modernity as a discipline instrument of self-interested control and governmentality. The Crimson House probes the nature of our panoptic existence, a world under surveillance.

Ponifasio's works have been called genius, powerful, frightening, beautiful and inspirational, provoking both attention and controversy. He often uses non-dancers and non-actors for his works, and controversially cast activist Tame Wairere Iti in the lead role in his 2007 piece Tempest: Without A Body.

» The Samoan creation story that underpins the work is violent and bloody. Ponifasio says myths, old and new, enchant people. His work presents a chilling assertion of cyber-technology’s seductiveness as the new divine, omnipresent and numbing. New Zealand Listener

» Productions by Mau can be best described as a fusion of Pacific dance traditions with performance as a visual art, treating the stage as a painterly surface by layering light, movement, texture, image, and oration into the proscenium canvas. Audiences who come expecting narrative, drama, character, and entertainment certainly leave the auditorium confused, but for those prepared to spend time with the potent, meditative images in The Crimson House will find it to be a powerful work that (like a painting) only reveals itself through slow contemplation and using ‘different eyes’ from those we use to watch the television, youtube, or cinema. Theatreview, Neuseeland

» The Crimson House is striking in every sense of the word. Bright bars of fluorescent light glare directly at the audience, piercing our eyes; there‘s an unsettling sound design comprised of laboured breaths, syncopated ticks and the crashing of crockery. The performers move with focussed concentration through dim light and blades of shadow, following rhythms and creating patterns with deliberation and powerful intensity. The Wireless, Neuseeland

» A high chief of Samoa, Ponifasio is clearly a choreographer with political concerns. Tempest references 9/11, America and Iraq. With Skymirrors, he fills an hour and a half with rippling torsos, hands that beat like wings, and feet that somehow glide bodies around the stage. […] The images created in this work by MAU, [...] are physically extraordinary and imaginatively charged, embracing a global view of the world and our place in it. Neither strictly dance nor theatre, these constellations of stylised action are taut with concentration and executed with astonishing precision [...]. Watching these mini-narratives unfold is like catching a field of sunflowers in the act of turning towards the sun. The Guardian

[FR] Natif des îles Samoa, Lemi Ponifasio est un chef respecté de ces îles et un leader de la cause maorie. Chorégraphe et homme de théâtre, il fonde en 1995 la MAU compagnie. MAU désigne à la fois son travail et une plate-forme de réflexion critique réunissant des artistes, des universitaires, des militants, des intellectuels et des chefs de communauté. MAU signifie aussi une affirmation solennelle de la vérité d'un sujet et une «révolution», dans le sens d'un effort de transformation.

Lemi Ponifasio nous transporte dans un univers où se croisent les humains, les oiseaux, les dieux, le chant, des figures animales, la présence des ancêtres; un univers où se conjuguent le Haka maori (danse traditionnelle cérémoniale ou guerrière) et l'esthétique contemporaine. Lemi Ponifasio fait éclater toutes les frontières. Il se tient aux lisières: danse, théâtre, concert, déclamation, images, univers plastique.

Sans rien céder à l'esthétique occidentale ni aux clichés associés au Pacifique Sud, ses œuvres s'approprient des états de conscience; d'une beauté envoûtante et profondément troublantes, elles s'adressent à notre passé, notre présent et notre futur.

The Crimson House emprunte son titre à la Fale'ula des Samoa, la maison des origines, décorée avec du sang, offerte au monde humain par le grand ancêtre Tagaloalagi comme siège de son gouvernement sur la terre. The Crimson House reflète l'origine divine des connaissances et nous livre une réflexion sur ce monde que nous les hommes avons instauré.

Ce puissant oratorio visuel et chorégraphique n’est pas une proposition facile et engage le spectateur dans un parti-pris clair et radical, qui peut être vécu comme un obstacle. D’une profonde beauté plastique, sombre, austère et poétique, le travail visionnaire de Lemi Ponifasio secoue.

» Lemi Ponifasio semble être de ces artistes qui visiblement ne cherchent pas à définir précisément ce qu'ils inventent, à formuler ce qui leur inspire des images impressionnantes. C'est aussi un homme mûr qui défend une conception du monde dont on devine bien qu'elle ne va pas dans le sens que veut lui imprimer la barbarie des intérêts financiers et politiques les plus sauvages. [...] Tempest [...] est étonnamment contemporain dans sa beauté implacable, dans son esthétique. [...] on peut le considérer comme une imprécation solennelle, comme un cri de fureur froide lancé face à l'inconséquence des hommes, de la civilisation moderne qui tue, décime, anéantit plus qu'elle ne civilise, qui se comporte en prédatrice au sein de peuples ou de sites trop fragiles pour lui résister, laissant derrière elle des cultures ancestrales à l'état de ruines, à l'image de la scène finale où le sol n'est plus qu'un désert parsemé de gravats. Le nouvel Observateur à propos de Tempest: without a body

[DE] Ein tanzender Stammeshäuptling aus Samoa: Was könnte, wenn man gängigen Klischeebildern folgt, weiter entfernt sein von zeitgenössischem Tanztheater? Doch Lemi Ponifasio zertrümmert mit seinem Ensemble MAU alle Vorurteile, Zuordnungen und Erwartungshaltungen. Zwar sind Traditionen und Rituale die Ausgangsbasis seiner Theaterarbeiten, aber er macht daraus eine radikal neue, alle gängigen Maßstäbe sprengende Performance. Dabei geht der gesellschaftlich-politische Zusammenhang nie verloren. Das gilt auch für die neue Produktion The Crimson House (Das scharlachrote Haus), die einen Mythos der samoanischen Geschichte beschreibt.

» Ponifasios jüngste Produktion bezieht ihren Titel The Crimson House aus einem nationalen Mythos: Stammvater Tagaloalagi errichtete sich als erstes Haus überhaupt einen purpurfarbenen Regierungssitz, von dem aus er die Menschen zugleich überwachte. (…) The Crimson House dreht sich um beides, Schöpfungsmythos und Zustandsbeschreibung der Welt. [...] Kein expressives Theater, auch keine irgend fixierte Sprache wolle er, bekennt Ponifasio zwar, einzig eine Spannung im Raum interessiere ihn. neues-deutschland.de

 

[DIS]

Concept, Stage, Direction Lemi Ponifasio
Light Helen Todd

MAU Company
Ioane Papalii, Nina Arsenault, Arikitau Tentau, Maereke Teteka, Bainrebu Tonganibeia, Muagututia Kelemete Fu’a, Charles Koroneho, Teataki Tamango performance

Head of Stage Danny Hones
Head of Light Mike Skinner
Video Technician & Operator Quentin Descourtis
Video MAU
Costume Kasia Pol
Sound Lemi Ponifasio and Dean Roberts
Light and Technical Director Helen Todd
Executive Director Susana Lei’ataua

Production MAU
Coproduction New Zealand International Arts Festival, Les Théâtre de la Ville - Paris, Les Théâtres de la Ville de Luxembourg, Festspielhaus St. Pölten, Holland Festival, Onassis Cultural Centre Athens, Ruhrtriennale, Melbourne Arts Festival

Création en octobre 2013 à Melbourne

 

 

 Jeudi 19 JUIN 2014 à 20h00 (tickets)
Vendredi 20 JUIN 2014 à 20h00 (tickets)

DURÉE 1h30

Adultes 20€ / Jeunes 8€

Lieu: Grand Théâtre / Arrière-scène

Introduction to the show by
the choreographer Lemi Ponifasio at 7.30 pm before every show

[TICKETS]2014-06-19 20:00:00 17695+2014-06-20 20:00:00 17694