#56 ANTIGONE

By Sophokles
In a new translation by Anne Carson
In English with French surtitles

You have the opportunity to meet the cast after the performance on the 27th February.

[EN] Antigone says “No”.

Antigone stands up for her brother Polyneikes after a bloody power struggle with his brother Eteokles leaves them both dead and Kreon decides that only one of them should get a proper burial. The unburied body of Polyneikes should be displayed in public to mark him as an inhuman traitor. Antigone on the other hand sees him as her brother, her kinsman, her family, not a traitor. She doesn’t accept that he is treated and humiliated as a scapegoat and a monster. Antigone becomes a warrior with a merciless tenacity and passion to defend the interests of the individual and unwritten laws. For this kind of extreme devotion and love there is no place in Theban society. But Antigone stubbornly says “No” to the world of politics, to the laws of the land. As the daughter of an incestuous marriage between her mother Jocasta and Oedipus her half-brother, she is the ultimate embodiment of all that is forbidden. Antigone IS “No”. She follows the laws of the heart which results in the destruction of an entire state.

Antigone is a play with the explosiveness of a nuclear bomb. Beyond Good and Evil the piece explores a new dimension of humanity and of people in a state of crisis.

Oscar-winning actress Juliette Binoche meets acclaimed director Ivo van Hove for this brand-new adaptation of a timeless classic and undoubtedly one of the highlights of the theatre season. This new production – a truly international collaboration – will premiere in Luxembourg before embarking on a European tour including London, Amsterdam and Paris before opening the Edinburgh Festival in August 2015.

» Jan Versweyveld’s two-level set and stunning lighting offers a succession of visually beautiful images. […] The actors, led by a strong Binoche, are meticulous in their craft, […]. Luxemburger Wort.lu

» Van Hove [...] makes for moments of overwhelming emotional intensity and of precious, hard-won freedom. [...] You can only hope that Toneelgroep Amsterdam and their brilliant director will be back soon. D’Lëtzebuerger Land à propos de After the rehearsal/Persona

[FR] Juliette Binoche – l’actrice récompensée par un Oscar et que le public luxembourgeois a applaudie dans son rôle de Mademoiselle Julie et ses pas de danse avec Akram Khan – et Ivo van Hove – l’inspiré et talentueux metteur en scène, dont on n’aura pas oublié chez nous le diptyque: After the rehearsal et Persona – se sont réunis pour une toute nouvelle adaptation d’Antigone, un classique intemporel, qui sera sans aucun doute l’un des points forts de la saison. Cette nouvelle production – une collaboration internationale – sera créée à Luxembourg.

À Thèbes, Polynice et Etéocle se sont entretués dans un combat sans pitié pour le trône. Leur oncle Créon, dorénavant détenteur du pouvoir, décide que le corps de Polynice sera – sanction terrible qui engage l’éternité – laissé sans sépulture. Leur sœur, la petite Antigone, s’oppose à lui de toute sa conviction, de toutes ses forces: elle se fait guerrière pour défendre son frère, et au-delà le respect de l’individu et de lois supérieures. Antigone dit «Non»!

» La création-évènement de la tragédie de Sophocle – avec Juliette Binoche dans le rôle-titre – au Grand Théâtre de Luxembourg, a envoûté le spectateur par sa sobriété, son intensité, son émotion contenue. Comme si Ivo van Hove et sa troupe avaient été happés par le texte grec et poussés vers davantage d’épure au fil des répétitions. Les Échos

» Mise en scène dense, intense et violente de la part d’Ivo van Hove mettant au diapason toute la valeur universelle de cette Antigone […]. […] Juliette Binoche en impose par l’expression sensible, touchante voire pathétique de la révolte de son héroïne […]. Remarquables les brusques changements d’attitude et de comportement de l’actrice, allant de la colère détonante à la désolation assommante et la résignation détachée du sacrifice suprême. Tageblatt

» Elle était attendue, elle n’a pas déçu… Le Quotidien

» ... une bouleversante et réjouissante justification du théâtre. [...] Van Hove ne se contente pas de donner à voir et à entendre tout ce qui se joue dans ces œuvres-là; il en multiplie les propos et les effets dans l’art avec lequel il met à leur service toutes les ressources théâtrales. Luxemburger Wort à propos de After the rehearsal/Persona

» [...] Ivo van Hove a su exploiter à merveille, même mettre en avant de façon si violente qu’il clouait le bec aux plus trépidants des spectateurs: la force du langage. Le maelström dans lequel les personnages s’enfoncent de plus en plus est verbal, tout autant qu’émotionnel, les phrases, même criées, sont construites, soutenues jusque dans la douleur. Tageblatt à propos de After the rehearsal/Persona

[DE] » Die Summe [der] Einzelteile  ̶  die stimmig und in ihrer stringenten Nüchternheit überaus wirkungsvolle Inszenierung von Ivo van Hove  ̶  [vermochte] die geweckten Erwartungen nicht nur zu erfüllen, sondern gar zu übertreffen. Stimmig und glaubwürdig, bestimmt und doch nicht fanatisch gibt [Juliette Binoche] eine alterslose Antigone, […]. Luxemburger Wort

» Zweifellos arbeitet sich Juliette Binoche sehr eindrucksvoll und konzentriert an dieser unerbittlichen Persönlichkeit empor, in kämpferischen Monolog wie in bitterscharfen Wortgefechten mit der Macht. Deutschlandfunk

» Der über 2000 Jahre alten Tragödie von Sophokles legt [Ivo van Hove] eine neue Übersetzung von Anne Carson zu Grunde – jedes Wort ist genau gewogen, die Melodie der Verse sorgfältig nachgeformt. Das Ensemble spricht sorgsam, im jedem Satz seine Bedeutung zu geben, […]. Dpa

» [Juliette] Binoche spielt die jugendliche Antigone recht beeindruckend und wahrhaft, mit reduzierter Gestik und Mimik; der zierlichen, fast alterslosen Französin nimmt man den Furor, aber auch das Leiden der Figur ab. […] Patrick O’Cane entwickelt den Kreon vom kalkulierenden Machtpolitiker zum gebrochenen Mann in all seinen Facetten. Den schauspielerisch intensivsten und eindrucksvollsten Auftritt hat Finbar Lynch als Seher, […]. Kirsty Bushell als Antigones Schwester Ismene, Obli Abili (Wächter), Kathryn Pogson (Euridike) und Sanuel Edward-Cook (Haimon) fügen sich einzeln und als Chor nahtlos ein, […]. Trierischer Volskfreund

[DIS]

With
Antigone Juliette Binoche 
Ismene / Chorus Kirsty Bushell
Kreon Patrick O’Kane
Guard / Chorus Obi Abili 
Haimon / Chorus Samuel Edward-Cook 
Euridike / Chorus Kathryn Pogson
Teiresias / Chrous Finbar Lynch 
Body of Polyneikes Marc Antoine Heinemann

Director Ivo van Hove
Set & Lighting design Jan Versweyveld
Dramaturg Peter van Kraaij
Video Designer Tal Yarden
Composer and Sound Designer Daniel Freitag
Costume Designer An d’Huys
Assistant Dircetor Jeff James
2nd Assistant Director Thierry Mousset
Assistant Set Designer Ramon Huijbrechts & James Turner

Produced by the Barbican London and Les Théâtres de la Ville de Luxembourg
in association with Toneelgroep Amsterdam
Co-produced by Edinburgh International Festival, Théâtre de la Ville – Paris, Ruhrfestspiele Recklinghausen

Creation in February 2015 at the Grand Théâtre

 

Mercredi 25 FÉVRIER 2015 à 20h00 (tickets)
Vendredi 27 FÉVRIER 2015 à 20h00 (tickets)
Samedi 28 FÉVRIER 2015 à 20h00 (tickets)

DURÉE environ 1h45 (pas d'entracte)

Adultes 25€, 20€, 15€ / Jeunes 8€

Lieu: Grand Théâtre / Grande Salle réduite

Introduction to the play by Janine Goedert at 7.30 pm before every performance (in English)

Notre partenaire pour les représentations au Luxembourg

BIL_LOGO_COMPLET_526C_negatif

[TICKETS]2015-02-25 20:00:00 17787+2015-02-27 20:00:00 17788+2015-02-28 20:00:00 17789