Les Théâtres de la Ville de Luxembourg

#25 SHEN WEI DANCE ARTS

MAP / FOLDING

[EN] The world knows Shen Wei as the Chinese-born choreographer who created part of the Beijing Olympic Opening Ceremonies. Shen Wei, steeped in the traditions and techniques of Chinese opera, modern dance, painting, and calligraphy, uses elements of each as tools to realize engrossing new dances ranging from the bouncing bounding movements in Map to the dreamscape that is Folding.

Map is one of Shen Wei’s most physically powerful works. The music is Steve Reich’s Desert Music, combined with gushing vocals, bright whistles and a steady pulse. The theme explored in the dance is circularity; how many different ways the body can rotate, swivel, swirl and wind. The variations on this theme are endlessly inventive.

Folding is mesmerizing, subtle and slow. It is set in a bright space through which the dancers glide. Fabric echoes their actions, like swirls and dribbles of paint following the path of the painter’s brush.

» Where to look? From the moment Kate Jewett begins to fold and unfold herself on the ground, activating others around her in floor-sweeping unison, the eye never rests, nor does it want to. Through five sections, herd-like formations dissolve and resolve, incarnating the strata of Mr Reich’s score. Loners appear, like the angelic Janice Lancaster Larsen, blowing through like a tumbleweed. A careering circle takes shape toward the end; even several feet away, you can feel the gusts of air that trail the dancers. The New York Times on Map

» Map is wonderfully whimsical. (...) Endlessly inventive, what’s especially striking is the comfy, gooey looseness of the movement. Forty-five minutes of sheer gorgeousness. The Washington Post on Map

» A dreamscape of signs and symbols, glimpses and shadows. So compelling is his vision – and so magnetic is the presence of his dancers – you can’t look away. You’re sucked into the dream, frozen for 30 minutes. The News and Observer on Folding

» Folding is dance that embeds itself in the audience’s consciousness and stays there. The Houston Press

[DE] Von der Washington Times wurde Shen Wei als „einer der großartigsten Künstler unserer Zeit“ bezeichnet. Wei hat sich als Choreograph, Regisseur, Kostüm- und Bühnenbildner, Licht- und Make-up-Designer einen Namen gemacht und wird international auf Grund seiner breitgefächerten künstlerischen Vision hoch geschätzt.

Die Arbeiten, die der in New York lebende Wei mit seiner Compagnie entwickelt, schöpfen aus Einflüssen traditioneller chinesischer Kultur und Künste, der europäischen Malerei, der amerikanischen Moderne und der rituellen Kraft des antiken Dramas.

» Der Gesang tibetanischer Mönche begleitet die minimalistische Meditation der sich nahezu verflüssigenden Körper, die sich am Ende aufmachen, ihrem Medium zu entsteigen und im Halbdunkel irgendwo zwischen den Welten hängenbleiben. Die Welt über Folding

[FR] Shen Wei, né en Chine en 1968 et désormais installé aux États-Unis, est un chorégraphe, metteur en scène, danseur, peintre et designer, qualifié à plusieurs reprises de «l’un des plus grands artistes de notre temps».

Map est d’abord une surprise pour le spectateur: l’espace scénique est occupé par toutes sortes de ballons bariolés de lignes, de signes, de graffitis. Mais quand les premiers sons de Desert Music, une partition minimaliste de Steve Reich, se font entendre, ils s’élèvent jusqu’au plafond, laissant la place aux interprètes. Les danseurs enchaînent alors des séquences complexes qui se caractérisent par un mélange délicat de qualités athlétiques, d’expressivité anatomique et de fluidité. Des mouvements parfaitement synchronisés et dont l’effet d’ensemble est envoûtant.

Folding est une pièce infusée d’une certaine tristesse, saupoudrée de mélancolie, de résignation peut-être. Elle en appelle à une beauté révolue: sa toile de fond est une immense reproduction d'une peinture chinoise emblématique du 18e siècle représentant des poissons, en une sorte de minimalisme contemporain. C’est dans cet environnement que des danseurs étrangement et superbement habillés vont se déployer, et cela dans une atmosphère musicale raffinée – chant bouddhiste et partition de John Taverner (début du 16e siècle).

[DIS]

Map (2005) Concept, Choreography & Set Shen Wei
Musical Score Selections from “The Desert Music” by Steve Reich
Original Lighting Design Scott Bolman
Costume Design Shen Wei & Elena Comendador
Commissioned by Lincoln Center Festival

Folding (1999-2000) Concept, Choreography, Set & Costume Design Shen Wei
Musical Score “Last Sleep of the Virgin for Bells and String Quartet” by John Taverner and Tibetan Buddhist Chants
Original Lighting Design David Ferri

Production Shen Wei Dance Arts

Mercredi 11 MAI 2016 à 20h00 (tickets)
Jeudi 12 MAI 2016 à 20h00 (tickets)

DURÉE 45 minutes / entracte / 40 minutes

Adultes 25 €, 20 €, 15 € / Jeunes 8 € / Kulturpass bienvenu

Lieu: Grand Théâtre / Grande Salle réduite

[TICKETS]2016-05-11 20:00:00 19823+2016-05-12 20:00:00 19824