#21 BALLET BC

TRIPLE BILL
ARTISTIC DIRECTOR: EMILY MOLNAR
WITH 18 DANCERS

[EN] Performing in Luxembourg for the first time, the bold and innovative and distinctive style of internationally acclaimed Ballet BC promises an exciting evening of contemporary dance. Artistic Director Emily Molnar’s vision has steered the company of 18 dancers into a celebrated era of innovation and collaboration that has transformed contemporary dance in Canada. The evening at the Grand Théâtre will include three distinct performances.

Resident choreographer at Ballet BC since September 2015, Cayetano Soto created BEGINNING AFTER with eleven performers who explore the comfort and discomfort of truth and honesty. Truth is a comfortable place if it is accepted and pursued honestly, yet it can be uncomfortable if disliked or if living an illusion is the preferred state. The dancers also explore the uncertainty that accompanies memory, it can help those who seek the truth and yet annoy those who flee it. Indeed, what is truth, is it in fact subjective to the individual? Be prepared to question what you know. Inspired by two of Brahms' sonatas for cello and piano, Solo Echo is choreographed by Crystal Pite, whose most recent accolade was a Laurence Olivier Award for Outstanding Achievement in Dance. Yo-Yo Ma performs on cello, Emanuel Ax on piano. The first movement, Allegro from Opus 38, is expressed through exuberant and passionate solos and duets that resonate with a person in the prime of life and the Allegro echoes with that ambition and fortitude. In contrast, Adagio from Opus 99 is spare and soulful, seven dancers create a single entity; a collective body, with unfolding and collapsing structures that require enormous co-ordination and consonance. Its component parts are individuals, but as a whole it is its own expansive and complex being.

Petite Cérémonie is choreographed and designed by Medhi Walerski, who danced with Nederlands Dans Theater for more than a decade. In 2013 Medhi was awarded the most important Dutch dance prize VSCD Zwaan for his role in School of Thought (León & Lightfoot). Petite Cérémonie is performed to a musical selection by Mozart, Bellini and Vivaldi, the performers are a group of people searching for the right space, the perfect balance. They explore the differences between men and women. Different brains. Boxes and wires trying to connect, to create a congruent image. The starting point of this creation is the imagined idea for each dancer of what “life in a box” means to them.

[DE] Zum ersten Mal ist das Ballet BC aus Vancouver in Luxemburg zu Besuch. Im Programm Triple Bill zeigt die auf zeitgenössisches Ballett spezialisierte Kompanie Arbeiten von drei Choreographen.

Der Spanier Cayetano Soto ist seit September 2015 für drei Spielzeiten Hauschoreograph der Kompanie. Das Stück BEGINNING AFTER, das mit den Begriffen Wahrheit, Illusion, Erinnerung, Traum und Realität spielt, hat er, der auch für das Licht- und Kostümdesign verantwortlich zeichnet, für das Ballet BC entwickelt.

Solo Echo der Kanadierin Crystal Pite, die dem Luxemburger Publikum bereits ihre Kreation Dark Matters präsentierte, ist inspiriert von zwei Sonaten für Cello und Klavier von Brahms sowie dem Gedicht Lines for Winter von Mark Strand. Solo Echo wurde 2012 mit dem Nederlands Dans Theater 1 uraufgeführt.

Was bedeutet für sie der Ausdruck „life in a box“?, hat Medhi Walerski die Tänzer des Ballet BC gefragt – und aus ihren Antworten die Petite Cérémonie entwickelt. Walerski tanzte mehr als zehn Jahre beim Nederlands Dans Theater. Seit 2009 ist er als freier Choreograph tätig.

[FR] Fondé en 1986, le Ballet BC, dirigé par Emily Molnar, est une compagnie canadienne de ballet contemporain à la réputation justifiée. Elle propose un triptyque contrasté confié à trois chorégraphes aux univers intensément personnels.

Dans BEGINNING AFTER, le chorégraphe espagnol Cayetano Soto s’interroge sur la vérité. Une vérité qui n’est confortable que si elle est acceptée ou poursuivie avec honnêteté, qui peut être inconfortable quand on ne l’aime pas ou quand on lui préfère ses illusions, et à propos de laquelle on peut se demander si elle est la même pour tous ou différente pour chacun.

Solo Echo de Crystal Pite, sur deux sonates pour violoncelle et piano de Brahms, explore d’abord la vitesse et les déploiements d’une personne dans la force de l’âge, le conflit dynamique dans un corps et entre des corps. Ensuite, il traduit une volonté de créer une seule réalité composée de sept danseurs, un corps collectif avec ses déploiements et ses effondrements, en une incroyable coordination.

En conclusion, Medhi Walerski, ancien danseur du Nederlands Dans Theater, invite dans Petite Cérémonie à la rencontre avec un groupe de personnes à la recherche d’un espace adéquat, d’un équilibre parfait. Des hommes et des femmes. Des boîtes et des fils aussi qu’on essaie de connecter pour créer une image appropriée.

[DIS]

BEGINNING AFTER

Choreography Cayetano Soto in collaboration with the artists of Ballet BC 
Lighting & Costume Design Cayetano Soto
Assistant to the Choreographer Mikiko Arai
Assistant Lighting Design James Proudfoot
Assistant to the Costume Designer Kate Burrows
Music Giulio Cesare, HWV 17, Act 1: “Son nata a lagrimar”, by Georg Friedrich Händel; Arianna in Creta, HWV 32, Act 2: “Son qual stanco pellegrino”, by Georg Friedrich Händel;
performed by Nathalie Stutzmann, Philippe Jaroussky, Orfeo 55, courtesy of Warner Classics UK,
by arrangement with Warner Music Group Film & TV Licensing
Running Time 20 minutes

SOLO ECHO

Choreography Crystal Pite
Music Johannes Brahms: Allegro non troppo: Cello Sonata Op. 38 in e minor, Adagio affettuoso: Cello Sonata Op. 99 in F major; Yo-Yo Ma (cello), Emanuel Ax (piano)
Set Design Jay Gower Taylor
Costume Design Crystal Pite & Joke Visser
Lighting Design Tom Visser
Staged by Eric Beauchesne
Running Time 21 minutes

PETITE CÉRÉMONIE

Choreography and scenic design Medhi Walerski
Music Selections Mozart, Bellini, Vivaldi compiled by Medhi Walerski
Costume Design Linda Chow
Lighting Design Bonnie Beecher
Running Time 27 minutes

Production Ballet BC

Lundi 17 DÉCEMBRE 2018 à 20h00 (tickets)

DURÉE 1h10 & entracte

Adultes 25 €, 20 €, 15 € / Jeunes 8 € / Kulturpass bienvenu

Lieu: Grand Théâtre / Grande Salle

[TICKETS]2018-12-17 20:00:00 25424

Solo Echo (2015) from Ballet BC on Vimeo.