Les Théâtres de la Ville de Luxembourg

#68 WHEN THE MOUNTAIN CHANGED ITS CLOTHING

Music theatre by Heiner Goebbels with Carmina Slovenica

Music Theatre
In English, with German  and French surtitles

[EN] When the mountain changed its clothing explores the changes experienced by 40 girls from Maribor, aged between 10 and 20. They confront us with stories and questions about the end of childhood. The old is no more, yet the new remains out of reach. It is on this threshold that they gather to play seemingly harmless games, verses, songs, and create poetic, threatening images. In a mutual interplay of sovereignty and repression, the young singers move through the cycle of the seasons, constantly calibrating the balance of power in their relationships between one another and especially between the audience and the stage.

"What do young girls dream of?" - "Of the knife and of blood."

In 1995, this fragment of dialogue by French writer Alain Robbe-Grillet closed an early musictheatre work by Heiner Goebbels, Die Wiederholung (The Repetition). It now represents the point of departure for his latest work. Together with the singers and his artistic team, Goebbels has developed a scenario in which the girls constantly sway between a cliché of childish innocence and unpredictability. These highly charged images also emerge from the unbelievable energy of the young protagonists and reflect a social transformation: the rapid political and social changes in the region of this chorus and their musical culture.

Under the artistic direction of Karmina Šilec, the Slovenian chorus has developed an international reputation and performed around the world. Its vast repertoire stretches from medieval to ethnical and contemporary music. It is not only the players' great musical and choreographic precision that is impressive about the Carmina Slovenica vocal theatre, but also the confidence of its young singers.

The music to When the mountain changed its clothing combines choral music from Carmina Slovenica's repertoire from contemporary, medieval and ethnical partisan songs from the Tito era and popular music.

» Heiner Goebbels' music theatre is a world of literary allusion, knowing intellectualism and avant-garde glamour. The Guardian

» With sumptuous design by Klaus Grünberg, Goebbels has created an irresistible parlour diversion that is epic in scale and imbued with a gallows humour at its heart that's to die for. The Herald on I went to the house but did not enter

» This is trademark Goebbels: mixing music and text, casting his stage and figures in riveting games of light, weaving uncategorisable stage magic. Financial Times on Eraritjaritjaka

[DE] When the mountain changed its clothing thematisiert vor allem den Umbruch, in dem sich die 40 Mädchen der Carmina Slovenica im Alter von 10-20 Jahren aus Maribor befinden. Sie konfrontieren uns mit Geschichten und Fragen zum Abschied von ihrer Kindheit. Das Alte ist nicht mehr, das Neue noch nicht greifbar. An dieser Schwelle finden sie sich zusammen zu scheinbar harmlosen Spielen, Versen, Gesängen und schaffen poetische, bedrohliche Bilder. Im Wechselspiel zwischen Souveränität und Repression bewegen sich die jungen Sängerinnen durch den Zyklus der Jahreszeiten und balancieren die Machtverhältnisse stetig neu aus - untereinander und vor allem zwischen Publikum und Bühne.

"Wovon träumen die jungen Mädchen?" - "Vom Messer und vom Blut."

Mit diesem Dialog des französischen Autors Alain Robbe-Grillet endete 1995 ein frühes Musiktheaterstück von Heiner Goebbels, Die Wiederholung. Zugleich ist es der Startpunkt für seine neueste Musiktheaterproduktion. Gemeinsam mit den Sängerinnen und seinem künstlerischen Team entwickelt Heiner Goebbels ein Szenario, in dem die Mädchen ständig zwischen einem Klischée kindlicher Unschuld und Unberechenbarkeit schwanken. Nicht zuletzt entstehen diese spannungsgeladenen Bilder aus der unglaublichen Energie der jungen Protagonistinnen, und sie reflektieren auch die rapiden politischen und sozialen Veränderungen der Region, aus der sie und die musikalische Kultur ihres Chores stammen.

Unter der musikalischen Leitung von Karmina Šilec hat sich das Vocal Theatre Carmina Slovenica zu einem international gefragten Klangkörper der Region entwickelt. Mit seinem großen Repertoire von mittelalterlicher über folkloristische bis hin zu zeitgenössischer Musik ist er mit seinen Konzerten weltweit zu Gast. Vocal Theatre Carmina Slovenica beeindruckt sowohl mit der großen musikalischen und choreografischen Präzision als auch mit dem selbstbewussten Auftreten der jungen Sängerinnen. Die Musik zu When the mountain changed its clothing stellt dabei Chormusik aus dem Repertoire von Carmina Slovenica neben Partisanengesänge aus der Tito-Zeit und Popmusik.

2012 wurde Heiner Goebbels der International Ibsen Award verliehen. Wie die norwegische Nachrichtenagentur NTB berichtete, wurde die Auszeichnung zum Abschluss des Ibsen-Festivals an den künstlerischen Leiter des internationalen Kunstfestivals Ruhrtriennale 2012-2014 überreicht. Bei der Bekanntgabe im März begründete die Jury ihre Entscheidung damit, dass Goebbels «ein wahrhafter Erneuerer» sei. Er habe die Kunstwahrnehmung des Publikums verändert und bei zahlreichen Künstlern entscheidende Wirkung hinterlassen.

» Les moments forts du spectacle ont sans conteste été les différentes chansons, interprétées en grande partie «a cappella» par un Vocal Theatre Carmina. Slovenica en pleine forme. Un sens rythmique à toute épreuve, un équilibre parfaitement travaillé, une diction claire se mettent au service d'un enthousiasme juvénile et communicatif. La discipline extraordinaire de cet ensemble se remarque également dans la rapidité et la vivacité des multiples mouvements de groupe sur scène, effectués non seulement sans hésitation, mais avec une précision admirable. Luxemburger Wort

» Kein polemisches, ein ästhetisch packendes, auch liebevolles Gesamtbild vom normal verrückten, vielfach in sich aufgespaltenen Alltagsmenschen. […] Das Stück muss man gesehen haben. Frankfurter Allgemeine Zeitung zu I went to the house but did not enter

» Heiner Goebbels, der unprätentiöseste, unverkrampfteste Sinnsucher unter deutscher Kunstsonne, reflektiert mit der Arbeit klug und witzig die eigenen Mittel, lenkt den Röntgenblick auf ernste Sätze und entlockt dabei Lacher. Inmitten der vielen, verkniffenen Ernstnehmer des deutschen Theaters ist der Abend ein Geniestreich an Leichtfüßigkeit, giftiger Naseweisheit und Esprit. […] Eine Insel seliger Selbstironie. Die Welt zu Eraritjaritjaka

[FR] » Je pense qu'au théâtre, il y a encore beaucoup de choses à voir, si toutefois on permet au spectateur de les découvrir. Le théâtre qui hurle ne m'intéresse pas - ne m'a jamais intéressé d'ailleurs. Je crois qu'un spectacle doit être subtil et comporter multiples voix, pour qu'il ne soit pas juste la vision d'un seul metteur en scène. Dans mes créations, il y a de la place pour tous les arts. La scénographie, la chorégraphie, la musique et l'habillage sonore sont autant de voix différentes et de ce fait, il y a plusieurs personnes qui s'expriment. Heiner Goebbels dans d'Lëtzebuerger Land.

» Une incisive leçon de philosophie vitale, concoctée en un fantasmagorique spectacle musical par l'imaginatif Heiner Goebbels et son alerte, à la fois frétillante et bien disciplinée cohorte de jeunes diseuses, chanteuses et danseuses qui, dans leur touchant enthousiasme, ne rechignent même pas à dresser elles-mêmes éclairage et décor sur scène. Une soirée originale, bien ficelée rendant hommage et appui à une jeunesse éclairée, n'ayant pas froid aux yeux et croquant la vie à toutes dents. Tageblatt

» Eraritjaritjaka de Heiner Goebbels est magique parce que surprenant, esthétique. Intelligent et poétique à la fois. D'Lëtzebuerger Land

» Heiner Goebbels marie merveilleusement l'absurde et le quotidien, et utilise son talent pour créer avec brio un langage simple, mais qui intensifie la puissance des sentiments qu'il souhaite exprimer. Luxemburger Wort à propos de I went to the house but did not enter

» Création originale que ce spectacle musical scénique […] concocté par Heiner Goebbels. […] Entreprise sobrement mais efficacement menée à bout, et par l'ingénieuse conception du metteur en scène Heiner Goebbels, et par la variée et surprenante scénographie de Klaus Grünberg.Kulturissimo à propos de I went to the house but did not enter

» Ce sont des enfants dans la pure jouissance de leurs forces neuves, qui montent sur des chaises et hurlent, dansent sauvagement une sorte de Sacre du printemps pour elles seules. When the Mountain Changed its Clothing est une pièce fascinante, un rituel de la jeunesse terrible et délicieuse auquel nous convie le Festival d'automne. Le monde

 

Director Heiner Goebbels
Choir Vocal Theatre Carmina Slovenica
Artistic director & conductor Karmina Šilec
Stage & light Klaus Grünberg
Costume Florence von Gerkan
Dramaturgy Matthias Mohr
Sound design Willi Bopp

Texts by Jean-Jacques Rousseau, Joseph Eichendorff, Adalbert Stifter, Gertrude Stein, Alain Robbe-Grillet, Marlen Haushofer, Marina Abramovi & Ian McEwan
Music by Johannes Brahms, Arnold Schönberg, Karmina Šilec, Karin Rehnquist, Sarah Hopkins, Heiner Goebbels…

Production Ruhrtriennale
Coproduction Steirischer Herbst, Maribor Theatre Festival, Festival Borštnikovo sre anje part of Maribor 2012 European Capital of Culture, Festival D'Automne (Paris), Les Théâtres de la Ville de Luxembourg, Kunstfestspiele Herrenhausen

With the support of Verein der Freunde und Förderer der Ruhrtriennale e.V.

 Vendredi 10 MAI 2013 à 20h00 (tickets)
Samedi 11 MAI 2013 à 20h00 (tickets)

DURÉE environ 1h20 (pas d'entracte)

Adultes 20 € / Jeunes 8 €

Lieu: Grand Théâtre / Arrière-scène

[TICKETS]2013-05-10 20:00:00 13228+2013-05-11 20:00:00 13229